10 کاری که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی باید انجام دهید. (پیش نیازهای شروع برنامه‌نویسی)

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی مانند هر مبحث دیگری نیازمند مقدمه است. پیش از ورود به دنیای برنامه‌نویسی نیاز است که توانایی خود را در مواردی بالا ببرید تا بتوانید از پس یادگیری زبان برنامه‌نویسی بربیایید. در این مقاله به بیان تعدادی از پیش نیازهای یادگیری برنامه‌نویسی و برنامه‌نویس شدن پرداخته‌ایم.

  1. تفکر انتقادی را بیاموزید.( critical thinking)

برای این که برنامه‌نویس شوید باید مانند یک برنامه‌نویس فکر کنید. تفکر انتقادی در راستای درک و تحلیل داده‌هاست. در صورتی که بتوانید اتقادی فکر کنید می‌توانید پرسش‌هایی را مطرح کنید و در پی پاسخ‌های مناسب برای آن برآیید. زیربنای تفکر انتقادی شناسایی مسائل و یافتن اطلاعات صحیح پیرامون مسئله است. اگر بتوانید تفکر انتقادی خود را تقویت کنید در کاری مانند برنامه‌نویسی پیشرفت خوبی خواهید داشت. تفکر حل مسئله، دیباگ کردن،  دنبال خطاهای برنامه‌نویسی گشتن و یافتن راه حل همه در گرو این است که شما بتوانید خوب فکر کنید.

  1. تفکر منطقی  را یاد بگیرید.(Logical reasoning)

برای داشتن تفکر منطقی باید سعی کنید تا محتوای تفکر خود را به واقعیات بیرونی نزدیک کنید تا بتوانید به راحتی مسائل را تجزیه و تحلیل کنید. تفکر منطقی بنیان حل مسائل و بحران‌هاست. در واقع افرادی که تفکر آن‌ها به منطق نزدیک‌تر است مهارت بیشتری در حل مسائل خود دارند. افراد دارای تفکر منطقی سه مرحله را طی می‌کنند. ابتدا مشکل را تشخیص می‌دهند، سپس فرضیه‌هایی که به حل این مشکلات کمک می‌کند را در نظر می‌گیرند و با بررسی‌های لازم محتمل‌ترین آن‌ها را برمی‌گزینند و در نهایت اجرا می‌کنند. همیشه به یاد داشته باشید یک برنامه‌نویس علاوه بر این که باید کدگذاری بلد باشد باید بتواند اشکالات برنامه نوشته شده را پیدا کند و به حل آن‌ها بپردازد.

  1. انگلیسی خود را تقویت کنید.

زبان انگلیسی برای یک برنامه‌نویس از نان شب هم واجب‌تر است. نه تنها برای نوشتن برنامه با زبان‌های سطح بالای برنامه‌نویسی به زبان انگلیسی نیاز است بلکه زبان انگلیسی برای مطالعه مقالات و مطالب سایت‌های خارجی نیز لازم است. یک برنامه‌نویس باید بتواند با سایر برنامه‌نویس‌ها در نقاط دیگر دنیا ارتباط برقرار کند. برای مثال با آن‌ها مکاتبه کند و نظرات آن‌ها را بخواند.. اگر سوالی برای او ایجاد شد با مراجعه به سایت‌ها پاسخ خود را پیدا کند. بنابراین پیش از ورود به دنیای برنامه‌نویسی بهتر است مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

  1. ده انگشتی تایپ کنید.

تایپ سریع یکی از واجبات برنامه‌نویسی است. اگر تایپ شما کند است حتما به دنبال آن باشید که بتوانید با سرعت بالا تایپ کنید. موقع کدنویسی تمرکز شما باید روی کار اصلی باشد نه روی تایپ صحیح و پیدا کردن حروف. اگر موقع کدنویسی نگاه شما به کیبرد باشد نمی‌توانید خطاهای تایپی خود را از روی مانیتور ببینید. کدنویسی یک کار پیچیده و زمان‌بر است نباید وقت خود را با تایپ کند هدر دهید. تایپ سریع باعث می‌شود اعتماد بنفس بالاتری موقع کدنویسی داشته باشید و با لذت بیشتری به کارتان ادامه دهید.

  1. به اینترنت مسلط باشید.

عدم آشنایی با اینترنت دور از شأن یک برنامه‌نویس است. حتی یک برنامه‌نویس مبتدی باید با مباحث اینترنت آشنایی داشته باشد. بتواند از موتورهای جستجو به خوبی استفاده کند و در سراسر فضای مجازی و وبسایت‌های گوناگون پاسخ پرسش‌های خود را بیابد.

  1. در کار با کامپیوتر مهارت داشته باشید.

یکی از پایه‌ای‌ترین و ابتدایی‌ترین کارهایی که یک برنامه‌نویس باید بلد باشد کار با کامپیوتر است. نصب ویندوز، نصب  و حذف برنامه‌ها، استفاده از آنتی ویروس و.... همگی کارهایی است که یک برنامه‌نویس باید از پس آن‌ها بربیاید تا بتواند با خیال راحت کار برنامه‌نویسی خود را انجام دهد و برای چنین کارهای پیش پا افتاده ای به سایرین نیازی احساس نکند.

  1. ریاضیات بدانید.

دانستن ریاضی تا حدودی به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کند. هدف از ریاضیات مسائل خیلی پیچیده نیست اما در حد نیاز، ریاضیات را بدانید چرا که اگر در ابتدا به فکر آن نباشید امکان دارد در اواسط پروژه به این فکر بیفتید. البته باید هدف خود از برنامه‌نویسی را بدانید. برنامه‌نویس‌های ریاضی-مهندسی با سایر برنامه‌ها از حیث میزان نیاز به یادگیری ریاضیات متفاوت هستند.

  1. الگوریتم و فلوچارت نویسی بلد باشید.

الگوریتم یک روش مرحله به مرحله برای حل یک مسأله است. در واقه الگوریتم به صورت گام به گام توضیح می‌دهد که باید چه کاری انجام دهید تا به نتیجه برسید. فلوچارت روش بیان الگوریتم است که با شکل‌های هندسی و نوشته‌های داخل آن‌ها و فلش‌هایی که این شکل‌ها را به هم مرتبط می‌کند به ما به طور دقیق روش حل مسئله را می‌فهماند. هر الگوریتم دارای حداقل یک ورودی و حداقل یک خروجی که نتیجه عملیات است باشد.

  1. هدف داشته باشید.

هدف شما را برنامه‌نویسی چیست؟ قصد ورود به بازار کار را دارید یا از روی علاقه قصد شروع دارید؟ هدف شما پروژه‌های مهندسی است یا سایر پروژه‌ها را پیش رو دارید؟ قصد دارید برنامه‌نویس بک اند باشید یا فرانت اند؟ هر کدام از این سوالات باید پاسخی داشته باشد که به شما در این مسیر جهت دهد. پاسخ این سوالات به شما می‌گوید که باید چقدر زمان صرف یادگیری کنید و چه زبانی را برای یادگیری انتخاب کنید.

  1. تفاوت زبان‌های برنامه‌نویسی را بدانید.

برای شروع باید زبان‌های برنامه‌نویسی و کاربردهای آن‌ها را بدانید. همان طور که پیش‌تر گفته شد، با توجه به هدف شما زبان برنامه‌نویسی که انتخاب می‌کنید مهم است. شما باید قبل از ورود به دنیای برنامه‌نویسی برنامه‌های بک اند و فرانت اند را بشناسید، برنامه‌هایی که یادگیری آن‌ها ساده‌تر است را بدانید و بتوانید از بین زبان‌های برنامه‌نویسی بهترین مورد را با توجه به شرایط و هدف خود انتخاب کنید.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!