یادگیری برنامه‌نویسی را با کدام زبان برنامه‌نویسی شروع کنیم؟

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

اگر تصمیم گرفته‌اید تا برنامه‌نویسی را بیاموزید و در آینده به عنوان یک برنامه‌نویس شناخته شوید، بدون شک سوالی که فکر شما را به خود مشغول می‌کند این است که کدام زبان برنامه‌نویسی را بیاموزید. در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های اولین زبان برنامه‌نویسی که می‌توانید انتخاب کنید بپردازیم.

زبان برنامه‌نویسی برای شروع یادگیری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  1. یادگیری آن ساده باشد.

شما در ابتدای راه هستید نباید برنامه‌نویسی را از زبان‌های پیچیده آغاز کنید. اگر زبانی که انتخاب می‌کنید سخت باشد و دارای کتابخانه نباشد قطعا در شروع از این کار خسته خواهید شد. از این رو بهتر است زبانی را یاد بگیرید که ساده‌تر باشد تا شما را به ادامه راه تشویق کند.

  1. بازار کار خوبی داشته باشد.

اگر قصد شما از یادگیری برنامه‌نویسی ورود به بازار کار برنامه‌نویسی است، حتما زبانی را انتخاب کنید که علاوه بر سادگی یادگیری بازار کار خوبی داشته باشد تا بتوانید از دانسته‌های خود در این راستا بهره کافی را ببرید.

  1. منابع آموزشی در دسترس باشد.

تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی زیاد است. برای شروع بهتر است در بین گزینه‌های خود زبان‌هایی را قرار دهید که به قدر کافی منابع آموزشی مربوط به آن در دسترس داشته باشید و دوره‌های آموزشی آن در موسسه‌های مربوط به آموزش برنامه‌نویسی موجود باشد. زبانی رایج را برگزینید تا اگر برای شما پرسشی مطرح شد به راحتی پاسخ خود را پیدا کنید.

  1. متناسب با زمینه علاقمندی شما باشد.

قبل از انتخاب زبان برنامه‌نویسی باید زمینه علاقمندی خود را مشخص کنید. آیا به نرم‌افزارهای تحت وب علاقه دارید یا نرم‌افزارهای موبایل یا دسکتاپ؟

 برنامه‌های دسکتا مانند نرم‌افزار آفیس همان نرم‌افزارهایی هستند که در لپتاپ‌ها و یارانه‌ها با آن‌ها سر و کار دارید. تب و تاب مربوط به این نرم‌افزارها بسیار کمتر از گذشته شده است اما هنوز هم طیف گسترده ای را به خود اختصاص می‌دهد.  

برنامه‌های تحت وب همان وب سایت‌ها و نرم‌افزارهای آنلاینی هستند که با مراجعه به سایت‌های می‌توانید با آن‌ها کار کنید. برنامه‌نویسی وب به دو دسته فرانت‌اند و بک‌اند تقسیم‌بندی می‌شود. امروزه کسب و کارهای مختلف نیاز به یک سایت قدرتمند دارند، از این رو بازار کار مربوط به برنامه‌نویسی تحت وب بسیار داغ است.

دسته سوم که مربوط به موبایل است نیازی به این ندارد که از اهمیت آن توضیح دهیم. امروزه موبایل در بسیاری از موارد جایگاه نرم‌افزارهای تحت وب و دسکتاپ را گرفته است. برنامه‌نویسی برای موبایل خصوصا اندروید، یکی از گزینه‌های خوب برای شروع برنامه‌نویسی است.

 

کدام زبان‌ها برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی مناسب هستند؟

  1. زبان برنامه‌نویسی سی

سی یک زبان برنامه‌نویسی مادر است که آشنایی با آن به شما کمک می‌کند تا سایر زبان‌های برنامه‌نویسی را به سادگی بیاموزید. زبان برنامه‌نویسی سی را نمی‌توان در گروه زبان‌های سطح بالا یا پایین قرار داد بلکه این زبان متعلق به سطح میانی و نسبت به زبان‌های سطح بالا به زبان اسمبلی نزدیک‌تر است. سی متعلق به سیستم عامل یا سخت افزار خاصی نیست و در تمام زمینه‌ها کاربرد دارد. زبان سی در بسیاری از دانشگاه‌ها به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی با سابقه و پایه ای تدریس می‌شود.

 

  1. زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس

زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس با زبان برنامه‌نویسی سی تفاوت‌هایی دارد. از جمله این که زبان سی‌پلاس‌پلاس به زبان‌های سطح بالا نزدیک‌تر بوده و به عنوان یک زبان شیءگرا یادگیری ساده‌تری دارد. کاربرد زبان سی‌پلاس‌پلاس بیشتر از زبان سی بوده و دارای امکانات بیشتری مانند کلاس‌هاست. بازار کار زبان سی‌پلاس‌پلاس در خارج از کشور بیش از ایران است.

 

  1. زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

سی‌شارپ زبان برنامه‌نویسی معرفی شده توسط مایکروسافت است که آینده روشنی را پیش رو دارد. کدنویسی با زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ در ایران بسیار متداول است و اگر به دنبال بازار کار در ایران هستید می‌توانید روی این زبان حساب باز کنید. یادگیری سی شارپ در صورتی که پیش از این با زبان سی، سی‌پلاس‌پلاس یا جاوا آشنایی دارید ساده خواهد بود. زبان سی‌شارپ شیءگرا بوده و یادگیری آن نیز بسیار ساده است.

 

  1. زبان برنامه‌نویسی جاوا

جاوا یکی از زبان‌های متداول و پرکاربرد برای برنامه‌نویسی است. جااوا یک زبان شیءگرا، امن و سریع است که دارای کتابخانه‌های وسیع است که کمک بزرگی به توسعه دهنده‌ها می‌کند. جاوا برای هر سه زمینه برنامه‌نویسی(تحت وب، دسکتاپ، موبایل) کاربرد وسیعی دارد، از این‌رو گزینه خوبی برای شروع برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

 

  1. زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت

اگر زمینه علاقمندی شما حوزه وب است، جاوااسکریپت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. بهتر است قبل از یادگیری جاوا اسکریپت آموزش‌های ابتدایی مربوط به HTML و CSS را ببینید. با یادگیری جاوااسکریپت می‌توانید به عنوان یک توسعه دهنده فرانت‌اند فعالیت کنید.

 

  1. پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شیءگراست که یادگیری آن بسیار ساده است. پایتون برای برنامه‌های تحت وب، طراحی سایت‌های پوسا و برنامه‌های دسکتاپ بسیار مناسب است. از پایتون برای برنامه‌های پیش پا افتاده استفاده نمی‌کنند بلکه پایتون برای برنامه‌های پیشرفته و سطح بالا به کار می‌رود.

 

* خواندن این مقاله را نیز به شما توصیه می‌کنیم: 10 کاری که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی باید انجام دهید.

منابع

https://crossbrowsertesting.com/

https://www.codementor.io/

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!