زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟

پایتون چیست؟

پایتون  یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، متن باز، اسکریپتی و شیءگرا برای ساخت انواع نرم افزارهای کاربردی و وب سایت های پویاست. از مزایای این زبان برنامه نویسی می توان به کتابخانه های وسیعی که در اختیار توسعه دهنده ها وجود دارد اشاره کرد. این موضوع کار را برای کدنویسی راحت می کند و باعث می شود توسعه دهنده ها بتوانند در وقت خود صرفه‌جویی کنند.

مشاهده و ثبت نام دوره های برنامه نویسی


رقبای اصلی پایتون زبان های برنامه نویسی پی‌اچ‌پی، روبی، جاوا و پرل هستند. برای این که یک توسعه دهنده یا فردی که در ابتدای کار است و بخواهد برای یادگیری یکی از زبان ها را بیاموزد ابتدا باید با ویژگی های هریک آشنا شود سپس با توجه به سلیقه و هدف خود یکی از آن ها را انتخاب کند. سینتکس پایتون به گونه ای است که کدهای نوشته شده توسط توسعه دهنده به زبان انگلیسی محاوره نزدیک است و کار برای خواندن کدها و یادگیری کدنویسی ساده تر خواهد بود. 


مروری بر تاریخچه پایتون

ظهور زبان برنامه نویسی پایتون به اواخر دهه 80 میلادی باز می گردد. یک برنامه نویس هلندی به نام خودو فان روسوم(Guido van Rossum) زبان برنامه نویسی پایتون را اختراع کرد. به او عنوان Benevolent dictator for life (BDFL) به معنی دیکتاتور خیرخواه جاویدان را می دهند. در کل این لقب را به بنیان گذاران نرم افزارهای متن بازی می دهند که نظر نهایی را خودشان می دهند. خودو فان روسوم این لقب را در سال 1995 به خود گرفت. روسوم در سال 1989 در تعطیلات کریسمس به فکر ابداع مترجمی برای زبان های اسکریپتی بود که در نهایت نتیجه ابداعات او در تعطیلات زبان برنامه نویسی پایتون بود.
روسوم معتقد بود باید زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز باشد تا سایر توسعه دهنده ها نیز به بهتر شدن برنامه کمک کنند. دیگر ویژگی که برای زبان برنامه نویسی پایتون در نظر داشت این بود که کدهای آن ساده و نزدیک به زبان انگلیسی باشند.


پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیری است

پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیری است و مفسر کدهای پایتون را خط به خط تفسیر کرده و اجرا می کند از این رو به یک مفسر یا مترجم نیاز دارد. هماان‌طور که می دانید هرچند اجرای کدهای نوشته شده با زبان های تفسیری سرعت اجرای کدهای نوشته شده با زبان های کامپایلری را ندارند اما ایراد سنجی آن ها ساده تر است. از این رو اگر به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده باشید و تجربه کافی در دباگ کردن ندارید می توانید از این حسن زبان برنامه نویسی پایتون بهره ببرید.


پایتون یک زبان برنامه نویسی شیءگراست.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا (Object-Oriente) است. و در صورتی که زبان پایتون را بیاموزید یادگیری زبان های شیءگرای دیگر همچون جاوااسکریپت، پرل، روبی و سی‌شارپ برای شما بسیار ساده خواهد شد. البته ناگفته نماند متغیر هایی مانند آکولاد، نقطه ویرگول و غیره در پایتون جایگاه چندانی ندارند و این سادگی ممکن است کدنویسی با سایر زبان ها را برای برنامه نویسان پایتون دشوار کند.

یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون آسان است.

بدون این که برنامه نویسی بلد باشید حتما با دیدن کدهای پایتون متوجه دستورات آن خواهید شد. کدهای پایتون بسیار ساده و برگفته شده از زبان انگلیسی است. اگر در ابتدای راه قرار دارید و به دنبالی زبانی آسان برای یادگیری هستید پایتون گزینه خوبی است. یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون، درصورتی که پشتکار داشته باشید، چندان طول نمی کشد. پایتون فریم ورک ها و کتابخانه های وسیعی دارد که در اختیار توسعه دهنده ها قرار دارد. شما می توانید به صورت حرفه ای با این کتابخانه ها آشنا شوید تا در نوشتن برنامه ها از آن ها استفاده کنید.
علاوه بر این موارد، پایتون به دو دهه قبل باز می گردد از این رو مناسع آموزشی آن در سراسر دنیای وب قابل دسترسی است و به سادگی می توانید به منابع آموزشی آن دست پیدا کنید.


کاربردهای پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و چند سکویی است. از این زبان می توان در نوشتن کدهای برنامه های موبایل، برنامه های تحت وب و... استفاده کرد. اما استفاده آن در نوشتن اپلیکیشن های موبایل کمتر از سایرین است.
شرکت های معروفی که از پایتون استفاده می کنند.
شرکت های مهم و معروفی با استفاده از پایتون نوشته شده اند. از جمله آن ها می توان به اینستاگرام، گوگل، اسپاتیفای، نتفلیکس، دراپ‌باکس، یاهو و یوتیوب اشاره کرد.


منابع

https://www.quickstart.com
 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!